Johan Brantmark ser stort internationellt intresse. Foto: Trafikverket.
Tyréns vann upphandlingen av projektering av bygghandlingar till trafikplats Hjulsta som är en del av Förbifart Stockholm. När det konkreta arbetet nu startar tar Trafikverket en tydlig beställarroll, vilket är helt i linje med myndighetens nya sätt att arbeta.

Det innebär att Trafikverket ger entreprenören ett större utrymme att arbeta problemlösande. Målsättningen är att på så sätt stimulera arbetet med att ta fram nya metoder.

– En spännande utmaning som kommer att kräva att vi kan skapa förutsättningar för entreprenören att hitta effektiva lösningar i byggskedet, säger Sven-Bertil Svensson, uppdragsledare på Tyréns.

Uppdraget är att ta fram två förfrågningsunderlag för totalentreprenader för de tre broarna över Mälarbanan/Spångaån, E18 och passagen över Järvafältet samt två betongtunnlar, trång och ramper. Bygghandlingar för bullerskyddsåtgärder för bostäder i Hjulsta och Vålberga ingår också.

– Vårt mål är att göra moderna förfrågningsunderlag med bland annat information i digitala 3D-modeller och beskrivningar med tydliga krav, säger Pia Andersson, projektledare vid Trafikverket.

Totalt är trafikplats Hjulsta en 1,8 kilometer lång vägsträcka av broar och betongtunnlar som förbinder den kommande Förbifart Stockholm utmed E4 med E18.

Att skapa bygghandlingarna är inget litet uppdrag. Tyréns har fram till halvårsskiftet år 2014 på sig. Byggstart för den första entreprenaden planeras till januari år 2015.

Förbifart Stockholm är en ny sträckning för E4 väster om Stockholm. Den 21 kilometer långa leden, varav 18 kilometer går i tunnel, ska om tio år binda samman de norra och södra länsdelarna och avlasta Essingeleden. Totalbudgeten är 28 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.

Att döma av den leverantörsträff som Trafikverket anordnade i oktober har Förbifart Stockholm alla förutsättningar att bli en internationell arbetsplats. I syfte att öka konkurrensen och öka inflödet av nya tekniker övervägs nu möjligheten att publicera åtminstone delar av förfrågningsunderlagen på engelska och tillåta att vissa delar av anbud på engelska.

– Entreprenaderna är för många och för stora för den svenska marknaden. Dessutom vill vi ta till oss av den värdefulla kompetens som finns på den internationella arenan, säger projektchefen Johan Brantmark.